reiserapport |
Leif Volmar Lindberg, utstillingsarkitekt NIL:
Imperial War Museum,
Holocaustutstillingen
En omtale etter besøk i utstillingen og samtale med
Imperial War Museum i London ligger i et eldre tidligere mentalsykehus.
Ved inntredenen, som nå er gratis i alle Londons museer, og som har
bidratt til en voldsom økning av besøkende, blir vesker undersøkt før de
settes i garderoben, og minner oss på verdens uro, og Great Britain sin
rolle i dette bildet.
En stor inngangshall med Tanks og krigsfly møter oss nesten som en
provokasjon, før vi tar heisen til tredje etasje og den nye Holocaust
utstillingen. De store krigsmaskinene i hallen oppfattes som et problem
for kommunikasjonen, men er historisk viktige.
Holocaust utstillingen ble først planlagt i 1996 , og er finansiert av
flere utenforstående sponsorer, først og fremst av Lottery fund, og
åpnet i 2000.
Visualisere historien
Utstillingen forsøker å visualisere historien ved å svare på hvordan
mennesker levde, hvordan de kledde seg og hva de spiste, deres hverdag.
Utstillingen er møtt med stor interesse og er besøkt av over 500.000
siden åpningen.
Utstillingen virker solid og real i form, reflekterende og først og
fremst intellektualiserende i innhold. Den spiller ikke på følelser, som
allikevel tar overhånd når man går inn i temaet. Utstillingen er passe
stor.
Utstillingen prøver å unngå noen opplagte farer, som museet diskuterte i
forkant:
-Utstillingen ønsker ikke å være en minneutstilling.
-Den ønsker ikke å bruke rekonstruksjoner
-Den ønsker ikke å fortelle deg hva du skal føle
-Utstillingen, historien trenger ikke visuell forsterkning
-Historien i seg selv så sterk
-Ujevn fordeling av gjenstander
-Publikum, ville de komme?
Rom for historie
Romlig sett er utstillingen bygd opp over to plan. Inngangsplanet er
øverst og omhandler perioden 1918-39 og er holdt i en orange rød
fargeholdning.
Utstillingen starter med et stille område til forberedelser og
orientering, et område som fungerer godt, og tar utstilling som media på
alvor, ønsker deg som besøker velkommen og gir deg tid til å nullstilles
før møtet.
Ned trappen, 2 verdenskrig, hvor vi møtes av svarte rom. Utstillerne
diskuterte mye om hvorvidt svart var en for understrekende farge.
Det er lagt stor vekt på film, bilder og ord som medium, og designet og
fremstillingen av ord og bilder er variert og omsorgsfullt utført, uten
innovative eller spektakulære løsninger.
Det er lagt vekt på tradisjonelle og velbrukte utstillingsmåter, med en
solid og
grundig utførelse. Detaljer i utførelsen er gode og det er brukt en hard
materialvirkning som glass, stål og betonggulv.
Det er sitteplasser av forskjellige typer gjennom hele utstillingen. Det
gir mulighet til å stoppe opp for refleksjon og bearbeiding av følelser
og tanker.
Bevegelse gjennom historien
Bevegelse gjennom rommet er et av utsllingsmediets viktigste fordeler og
kan utnytte kroppens egen rytme i rommet for å understreke innholdet.
Bevegelser og rytmer i rommet må tas på alvor og utnyttes i forhold til
den menneskelige anatomi. Bevegelsen ned til selve Holocoast er
vellykket og må tas til inntekt for at bevegelse og romforståelse er
viktig.
Rommene i utstillingen er varierte og forsøker å reflektere innholdet på
forskjellig vis.
Skrå vegger, metalloverflater farger og teksturer understreker innhold.
Teknisk var noen overflater allerede blitt opp skrapet og trengte
oppussing.
Rommet tas på alvor når det for eksempel utnyttes ved å sette et rom i
system for grafisk å vise hele systemet av kommandolijer saom måtte til
for
Hvordan fortelle en så grusom historie som omfatter flere skjebner enn
vi klarer å fatte?
Holocaust museet i London har lagt vekt på små personlige historier.
-Ett sted er det utstilt 100 ord om individuelle skjebner og hvordan
effekten av for eksempel å være tysk og homofil i 1930 var å bli satt i
leir, følgene av å være sosialist var å bli satt i leir.
-Speil viser bildet av deg, så du kan reflektere over hva du ville ha
gjordt-
«For evil to triumph requiers the good man to do nothing»
Blythmann
Film og historie
- Film og fotodokumentasjon er mangfoldig og god.
Statlig propagandafilm om rasespørsmålet.
Personlige historier og dokumentarisk materiale
Først og fremst vist på tv skjermer, meget enkle og rimelige tekniske
grep som ble variert mellom skjemer på vegg og i montere, det finnes
mange bedre eksempler på varirt og spennende bruk av monitorer, men de
fungerte greit. Videokanonen og lerretet er også tatt i begrenset bruk.
Historie i ord
- Ordet er viktig. Tekstene er saklige prosatekster med mange sitater,
ikke dikt eller poetiske tekster. Tekstene har også lagt stor vekt på
den personlige historien, og sitater blir meislet ut
og framstilt som sitater på veggen, grafisk bearbeidet og lyssatt
som objekter, og dermed gitt en tyngde de fortjener. Det er stor
variasjon i grafisk bearbeiding, grafikere vil kanskje si for stor, men
hensikten har opplagt vært å variere, understreke, tydeliggjøre og
objektifisere, spesielt sitatene som det er mange av.
Objektets historie
- Objektene er viktige og ekte. De er ofte lite spektakulære og gjør
kravet til ekthet enda viktigere. Kopiering er ikke akseptert.
Eksempler på objekter som er innsamlet i hele Europa, er leker, en
symaskin fra ghettoen
Fangedrakt, bolle, barnerim bok laget av en far. Det var et vanskelig og
tidkrevende arbeid å samle inn gjenstander, og noen kom sent med i
utstillingsarbeidet, blant annet en undersøkelsesbenk i stål kom sent
med i arbeidet og fikk en plass tildelt etter størrelse.
Dette er selvfølgelig uheldig fra et musealt synspunkt.
Enhver gjenstand får sin mening ut fra kontekst, sammenhengen og
sammenstillingen den er utstilt i. Derfor må gjenstandene foreligge,
være ferdig tenkt, satt i sine sammenstillinger før selve monteringen
blir foretatt. Når de endelige valg er tatt blir improvisasjonen oftest
veldig synlig avvikende, kan i enkelte tilfeller være sjarmerende, men
ikke her.
-Det er også stilt ut noen tyske uniformer, som er forsøkt gjort
alminnelige, blant annet i frykt for at disse skulle bli ikoner, eller
steder for valfart for ekstreme grupper.
-Overlevende, hvordan reagerer de på instrumenter og lignende
gjenstander?
Gjenstander
fra historien
-Gjenstandene er delvis utstilt åpent, slik som likvogn og
obduksjonsbord, ellers er det lagt opp til Større montere som glasser
gjenstander ord og monitorer inn. Disse er utført i forholdsvis grovt
sveisene stålrammer med hengslede låsbare ståldører og fungerer godt.
Stort sett er belysningen i montrene utført i fiberoptikk, en
forholdsvis dyr løsning, men som har vunnet popularitet i
museumsbelysning på grunn av opplagte fordeler med hensyn til UV
stråling og
vedlikehold. Den har også fordeler siden optikken er så liten,
uerfarne planleggere kan imidlertid støte på problemer siden lyskildene
må plasseres på forhånd, før den virkelige gjenstanden står der, lyset
kan ikke flyttes med vanlig fast fiberoptikk.
Montrene er en blanding
mellom spesiallagde og tilpassede montere. Standard montere og
vegger virker umotiverte, og bærer preg av liten tid under
planleggingen. Disse veggene og montrene skiller seg radikalt ut også
når det gjelder grafisk layout og gjenstands display. Standardtenkning
fra yrkesmessig mer kommersielle faggrupper sniker seg inn, kommersielle
tanker som er vanskelig å svelge i denne kontekst.
Belysning av historie
Allmenbelysning, tekst og billedbelysning forøvrig er en lite prioritert
del av utstillingen. Den bærer preg av kjøpesenter mer enn
musealbelysning. En blanding av lysstoffrør og spotlights gir et rotete
inntrykk
Himling og belysning bærer preg av en teknisk installasjon som er satt
inn og planlagt på siden av og i etterkant av øvrig utstilling.
Det tekniske ved belysningen kunne blitt mer klinisk og fått en
begrunnelse som vitenskapeliggjort galskap. Belysningen kunne
alternativt vært mer teatermessig, og integrert med større tilpasning og
variasjon.
Arkitektonisk virker det som om taket er glemt bort i sin helhet, og
takhøyden i lokalene virker jevnt over for lav.
Britisk historie
Det er lagt opp til en Britisk vinkel på deler av utstillingen.
4
montere med forskjellige virkemidler
1. Et kamera viser historien
2. Aviser som dokumentasjon
3. Historier om redninger
4. Leire fremstilt som grafikk utstilt på papir.
Personlig historie
Det sterkeste virkemiddelet i utstillingen, som understreker den
personlige historien er «Survivors memories» videoene
Videoskjermer med virkelige mennesker som snakker om sine opplevelser og
tanker.
Enkle kameraer filmer portrettstudier mens de forteller sine historier.
Sterke enkle bilder og historier.
Uten teater, scenografi i form av illustrasjoner av gateliv eller leire.
Lite kunstneriske, kun dokumentasjon av deres historie mens de snakker.
Det er tatt i bruk interaktive videoer for å belyse mer komplekse
spørsmål.
Spørsmål som de alliertes rolle, kirkens rolle og så videre. Spørsmål
det opplagt finnes mer enn ett svar på. Det er sympatisk at disse
interaktive midlene ikke overdrives, men bevisst brukes i mer komplekse
forhold som krever argumenter i flere retninger. British Museum har til
sammenligning i sitt nye British Gallery brukt Videoer og interaktive
skjermer på en ganske ukritisk måte som viser en fasinasjon for mediet
og ikke innholdet. Enkle spørsmål med opplagte svar blir visualisert på
skjermer og programvarer til hundretusenvis av pund. Skammelig av en så
profesjonell institusjon!
Modell av historien
Utstillingen bruker kun en modell, det er sympatisk ikke å overlesse med
modeller, men ha en godt utført modell som derfor virker sterkere og
forteller det den skal.
Modellen er basert på et foto tatt av en SS offiser, og er først og
fremst imponerende ved at den viser størrelsen, og er et opplagt
stoppested ved omvisninger .
Utstillingen forøvrig fungerer dårlig for guidede turer, kanskje er det
bevisst, i og med de sterke følelser som oppstår og fremtvinger svært
personlige reaksjoner.
Dette er det tatt hensyn til da utstillingen avsluttes med et rom til
oppsummering, ettertanke og
balansering av følelser, et rom jeg ville gitt mer plass og
kjærlighet i utformingen, før man igjen går ut til krigsflyene i hallen.
Norsk historie
Det var spesielt med tanke på planleggingen av HL senterets fremtidige
utstillinger jeg besøkte og omtaler Holocaust utstillingen i London. Det
var en gripende utstilling med gjennomførte grep, men Villa Grande må
løses ut i fra et norsk ståsted.
|