reiserapport |
Corinna Weinheimer, Ringve Museum
Musikkinstrumenter- behøver de å klinge?
Årets CIMCIM (Conseil International des Musées et Collections
d‘Instruments de Musique) konferanse ble holdt i St. Petersburg,
Russland i det nylig restaurerte Sheremetov palasset, som huser en av
Russlands mest omfattende samlinger av musikkinstrumenter. 58 deltagere
fra 29 nasjoner møttes for å diskutere det alltid tilbake vendende
spørsmålet for musikkmuseer Musical instruments – do they have to sound?.
Av museer og samlinger med musikkinstrumenter, i likhet med museer som
stiller ut teknisk kulturarv, forventes det ofte både fra ansatte,
besøkende, sponsorer og andre involvert i musikk, at gjenstandene i
samlingen skal utføre sin opprinnelige oppgave, dvs. at
musikkinstrumentene skal produsere klang. Dette innebærer at man
demonstrerer originalinstrumentene.
Det er åpenbart at dette medfører store problemer. Enhver bruk av en
gjenstand betyr at den gradvis ødelegges, uansett hvor restriktiv og
forsiktig man er. Dette er i strid med museets oppgave om å bevare de
gjenstander man har forpliktet seg til å ta vare på. Men samtidig er det
museets plikt også å formidle gjenstandene i samlingen. Man trenger
derfor diskusjoner og konferanser rundt dette temaet, hvor man kan
belyse kravene fra forskjellige sider innen museumsverdenen for å komme
fram til tilfredstillende kompromisser.
Med 28 innlegg på denne konferansen skulle man tro en slik dialog var
mulig. Men dessverre er viktige grupper av museumsarbeidere fortsatt
underrepresentert i CIMCIM. Dette gjelder både museumspedagoger og
tekniske konservatorer. Enkelte av foredragene handlet om erfaringer med
forskjellige systemer for å "klanglegge" utstillinger, noen handlet om
verdien av musikkmuseer generelt, mens bare tre av innleggene befattet
seg med konserveringstekniske spørsmål, hvorav det ene ble holdt av
undertegnede (Degradations of
Materials Through Usage). Alle tre presenterte erfaringer fra de
museer foredragsholderne arbeider ved og det ble snakket åpent om skader
som har oppstått i disse museene (USA, Portugal og Norge) som et
resultat av langvarig bruk av gjenstander i samlingene.
Informasjonene fra konserveringssiden var ikke nødvendigvis nye, men
reaksjonene i auditorium viste at det fortsatt er stort behov for
opplysning fra en mer teknisk og materialorientert side, men også at
kunnskapen ikke alltid settes om i praksis. Et enkelt eksempel: det er
kjent og publisert at håndsvette etterlater ugjenkallelige fingeravtrykk
på metall. En enkel måte å unngå dette på er å iføre seg hansker. Men
det virker vanskelig. Vi tar av oss sko for å skåne gulv, men vi tar
ikke på hansker for å skåne en gjenstand. Det finnes en mengde eksempler
på at store skader kan unngås med enkle midler. Og etter mitt syn kan vi
begynne en diskusjon om bruk av gjenstander først når visse rutiner er
blitt forstått og praktisert av alle museumsarbeidere.
Ekskursjoner er en stor del av CIMCIM's konferanser. Man benytter seg av anledningen til å besøke mindre kjente samlinger, både for å knytte kontakter og se og lære om kanskje ikke så kjente musikkinstrumenter. Og det er der den store kløften mellom teori og praksis blir mest synlig. Vi forvandles til nysgjerrige mennesker, uten handsvette, som utsetter sine egne kollegaer for et stor press med spørsmål som "får jeg lov å prøve" eller "kan vi ikke ta dette fra hverandre". Disse er det vanskelig å svare nei på, når man blir konfrontert med en gruppe eksperter fra hele verden. Besøkende i våre egne museer hadde fått et enkelt og høflig nei.
Det siste, på en måte konkluderende innlegget ved konferansen om mulige
formidlingsmetoder av musikkinstrumenter var
en invitasjon til hele forsamlingen om å organisere felles
musikkfestivaler hvor alle deltagere tar med seg instrumenter fra sine
samlinger for så å musisere sammen. Det ble for mye!
Denne oppriktig mente invitasjonen ble utslagsgivende for at styret i
CIMCIM måtte innkalle til et ekstra møte hvor en uttalelse, som styret
hadde forberedt i all hast, ble opplest. Dette dannet grunnlag for en
videre diskusjon om bruk av gjenstander. Uttalelsen(se vedlegg) vil bli
publisert i CIMCIM Bulletin Nr.50 og fører forhåpentligvis til noen
tanker omkring vårt arbeide.
Konferansen var selvfølgelig meget interessant og lærerikt, men jeg
sitter igjen med en følelse av at det fortsatt er en lang vei å gå.
Hvordan kan vi øke forståelsen for å begrense "gjenstandsslitasjen",
uten at det oppfattes som et totalforbud mot spilling eller
demonstrasjon av enkelte utvalgte gjenstander for forskningen?
Kanskje det er der ICOM's viktigste oppgave ligger: å oppmuntre til et
tettere samarbeid mellom ICOM's internasjonale komitteer. Av 240
medlemmer i CIMCIM er ca. 15 utdannet som tekniske konservatorer. Av
disse kommer for det meste bare to til våre konferanser. Den største
internasjonale komitteen innen ICOM derimot er ICOM-CC (Committee for
Conservation) med over 1400 medlemmer som besitter størst kompetanse
innen alle felt på konserveringsområdet. En nærmere dialog med ICOM -CC
er sikkert ikke ønskelig bare for CIMCIM, men også andre komitteer med
lignende problem.
STATEMENT FROM THE BOARD
Saturday, September 14, 2002
Museums are institutions that collect objects to preserve them for
future generations. The question of playability of historic instruments
housed in these institutions has been a perennial topic at CIMCIM
meetings. The issue, particular to our field, is once again revisited as
forces inside and outside our institutions pressure us to demonstrate
the objects in our charge. Faced with the interests of donors,
development officers, musicians, scholarly researchers, makers, and our
own desires to promote our collections, we grapple with this issue; an
issue that puts us in control of the future of the object.
This conference aims, through frank and open discussion, to benefit from
the experience of our colleagues and clarify the dangers and
appropriateness of use. We hope to put the topic in perspective to
reveal who we serve: The player; the institution; or the object.
We are pleased that the locale organisers embraced and developed this
theme and provided the laboratory to examine whether an instrument
should sound or not sound.
We acknowledge that the papers presented express the philosophies and
opinions of their authors who are predominately collectors and curators.
The following statement from the Board offers five concerns and
observations that may further expand our discussion.
I.
Articles failed
to address the knowledge gained from past mistakes. What have we learned
during the past fifty years from the misguided restorations and
performance projects of our well-intended predecessors? How many
instruments have been irreversibly ruined? How may we avoid future
disasters that are well our control?
II. As stated, the conservators role was under represented. Findings by trained conservators represented but two of the twenty-eight papers. Recent advances in research and laboratory techniques have heightened our knowledge of the processes of deterioration. Clearly, a more equitable debate would produce a more balanced discussion and conclusion.
III.
The
musicians role in performance is to draw out the most appropriate and
expressive abilities of an instrument and showcase their own talents. It
is common sense to assume that musicians will play to the instrument's
limit with full force and will be more concerned with musical
presentation than with the instrument's welfare. They are musicians
whose task is to consume instruments. The curators task is to preserve.
IV. Is sounding an instrument so important that we should jeopardise or eliminate the opportunities for future study by those following us? Is it more important to satisfy our self-serving desire to reap short-term pleasure? Would we put our children in harms way?
V.
ICOM's
clear position and CIMCIM's own guidelines for handling objects were
missing from the discussions. These guidelines were not adhered to by
many CIMCIM members during visits to collections where objects were
handled, played or displayed. Dramatic temperature and humidity changes
caused strings to break and members were allowed unrestricted access to
rare instruments.
These observations and questions are not easily addressed since each
institution, each country has its own parameters for handling objects
and even differing views concerning conservation and restoration.
We suggest the CIMCIM members use the following publications for
guidance: "The Care of Historical Musical Instruments", "Recommendations
for the Conservation of Musical Instruments", and "Recommendations for
Regulating the Access to Musical Instruments in Public Collections".
These publications, already provided and still available to CIMCIM
members, may be accessed on the CIMCIM website or by contacting Arnold
Myers. Interpreting the rule is difficult as circumstances, traditions,
and languages differ from place to place. For help with the
interpretations, please contact Corinna Weinheimer, co-ordinator of the
conservation working group.
And now the Board invites its members to discuss and debate these issues. This discussion will be chaired by Carmelle Bégin.
|