reiserapport |
Mats Krouthén, Ringve museum
Förhållningssätt
och teman i utställningar med musikinstrument i Storbritannien CIMCIM i Storbritannien 2003
I augusti samlades ca 140 deltagare till en veckolång konferens i
organologi (om musikinstrument),
Conference on Musical Instruments,
i Oxford, London och Edinburgh i Storbritannien. Det engelsk-baserade
sällskapet Galpin Society hade bjudit in sin systerorganisation i USA,
The American Musical Instrument Society (AMIS) till ett gemensamt möte.
Även ICOM’s komitée för musikmuseer och musiksamlingar (CIMCIM), fick
möjlighet förlägga sitt årliga möte till den övriga konferensen, vilket
var mycket praktiskt då många är medlemmar i flera av dessa
organisationer.
Medlemmarna i CIMCIM / Galpin / AMIS utgör många olika intressegrupper:
musiker, pedagoger, instrumentbyggare, privata samlare,
konservator,
teknisk konservator,
historiker, redaktörer av musiktidskrifter. Detta medförde många
fruktbara möten och diskussioner.
Konferensen bestod dels av sessioner, totalt med drygt femtio papers om
musikinstrument i olika infallsvinklar, dels av studiebesök till ett
femtontal samlingar med musikinstrument, såväl i privat som i offentlig
regi. Samlingarna fick mig att ställa två frågor. Hur förhåller sig
museet/samlaren till spel på musikinstrument, och hur betraktas
musikinstrumenten i utställningarna, dvs under vilket tema visas de?
Please Do Touch – Please Do Not Touch
|
|
Finchcocks, Kent - konsertsal Foto: Mats Krouthén |
Klaverinstrumenten knuffas och ler med sina dubbla tandrader. Trängslen i salen påminner om Baker Street i London mitt i rusningstrafik. Drygt hundra förväntansfulla konferensdeltagare väntar på att Richard Burnett ska börja föreställningen – en 45 minuters demonstration av olika historiska klaverinstrument. Vi befinner oss på herrgården Finchcock’s, i Kent, sydost om London. |
På Finchcock’s, en herrgård i Kent bjöd en mycket påläst Richard Burnett på en musikalisk och charmerande föreställning med musik, musikhistoria och anekdoter. Efter konserten var det fritt fram att spela på, mäta upp och fotografera de över hundra klaveren som fyllde de många rummen i huset. Inga förbehåll om hur de skulle hanteras gavs. Paret Burnett kallar Finchcock House för ”A Living Museum of Music”. De driver stället på privat basis och tar emot grupper till utställning, konsert, promenad i parken, middag/fika och museishop. På Finchcock’s läggs vikten på att besökaren dels får lyssna och se musikuppföring live, dels måste få pröva sig fram med praktiskt spel för att bättre kunna förstå musiken/ instrumentet.
|
|
|
Fotos: Mats Krouthén |
När 140 nördar släpps in samtidigt i den nyöppnade utställningen på Horniman museum blir det ganska trångt och ljudligt. Många fascinerades av tekniken och moderniteten, men flera röster uttryckte missnöje med att det blev för mycket instrument och för många lager av berättelser i utställningen. Upplevelsen av museet blir en helt annan en ”vanlig” dag.
Horniman museum i södra London består av flera olika samlingar. Museet har uppstått ur en privatsamling (”Horniman’s tea”-mannen). Musikavdelningen består av 7.500 olika instrument, varav över 1000 visas i en nyöppnad utställning. Perspektivet är musiketnologiskt – dvs musikinstrument från hela världen och från alla tider visas. Här möts besökaren av ett totalt annorlunda förhållningssätt. Beskyddet av instrumenten står i centrum. Alla instrument är individuellt monterade, placerade innanför montrar i ett ljus- och klimatkontrollerat rum.
Användningen av instrumenten presenteras på flera sätt. Stora bord stod
framför den typologiska utställningen (t.v. på bilderna). Ned på dem
projicerades en bild av alla instrument. Vissa instrument kunde markeras,
med ett musikexempel samt bakgrundstext som resultat. I andra avdelningar av
utställningen ackompanjerades instrumenten av videos, ljudexempel i s.k.
ljudduschar samt mer traditionell bild/text. I ett angränsande rum med
hands-on-instrument kunde olika instrumentmodeller prövas och i en
kammarmusiksal hölls det ibland konserter med spel på medhavda instrument.
Dessa två museer kan sägas representera två ytterligheter i hanteringen av
museiföremål. Övriga samlingar som besöktes under konferensen kan ur detta
perspektiv placeras mellan de två museerna. Närmast Fnchcocks på listan
hamnar två andra privata samlingar:
John & Sheila Barnes’ samling av historiska klaverinstrument
(Edinburgh)
samt Jeremy Montague’s samling av blås-, sträng och
membraninstrument (Oxford) (ca 2.500 st). John Barnes var en nestor inom
kopieringstraditionen av historiska klaverinstrument i Storbritannien. Änkan
Barnes upplåter fortfarande husets verkstad till f.d. elever och har ett
drygt tiotal spelbara instrument. Montague är en mycket välrenomerad samlare
av och forskare inom fr.a. membran- och blåsinstrument
Hela huset är fullt av instrument: på väggar, ovanpå bokhyllor,
instuvade i prång mm. Det bör poängteras att ingen av dessa utger sig dock
för att inneha museisamlingar.
Montague kallade sin samling för ”a study collection”.
I samma riktning finner vi också
The Russel Collection, (University of Edinburgh) en samling
historiska klaverinstrument. (Hur öppna dessa samlingar är för provspel till
vardags vet jag dock inte). En viktig skillnad mot de privata samlingarna
var curator
O’Briens inledande instruktioner om varsamhet när man går omkring i
utställningen, tvätt av händer innan mm: en uppmaning till besökaren att
vara försiktig. Även The Hill Room i Ashmolean Museum (Oxford) tillät ett visst spel
på de få klaverinstrumenten. En deltagare frågade curatorn som gav grönt
ljus. Däremot befinner sig den gedigna samlingen av italienska
mästervioliner bakom lås och glas.
I den andra ändan av spektrat finner vi traditionella ”mass-utställningar”
som
The Pitt Rivers Musical Collecion och
Bate Collecions (bägge Oxford) samt
Edinburgh University Collection of Historical Instruments.
Förhållningssättet är liknande det på Horniman museum. Här visades mängder
med intressanta musikinstrument, dock utan nämnvärda kommentarer i text
eller bild.
Någonstans i mitten av spektrat återfanns The Royal Academy of Music - York Gate Collection (London). Där fanns en utställning stränginstrument i anslutning till konservatoriet, (bl.a. med en fin samling Stradivari-violiner). Alla var nu i monter men användes ibland i uppförandepraxis-projekt. Dessa illustrerades mha CD-inspelningar, texter. I tillägg fanns även en fungerande violinverkstad. På liknande sätt arbetade The Royal College of London. Knuten till ett musik-konservatorium, tilläts studenter i klaver att under curators övervakning pröva instrumenten. Vid varje tillfälle avgörs vem och hur mycket som får spelas. Vi gav små smakprov av en student. När studenten dock spelade några inledande takter av en danssats på en Kirkmann-cembalo, blev alla så upprymda, inkl curator Elisabeth Wells, att studenten tilläts att spela färdigt stycket. Tänk, så musiken kan förföra oss.
|
|
Foto: Mats Krouthén |
|
Etno, retro eller fetisch I ett paper under konferensen beskrev Max Rutten från New York vilken unik vägkorsning av olika studiefält ett piano representerar: arkitektur, måleri, trähantverk, musik, möbeldesign mm. På motsvarande sätt kan sägas att en instrumentsamling/ utställning kan betraktas (och uppvisas) på olika sätt. De femton utställningarna fokuserar på olika sidor av instrumenten. Jag har tidigare nämnt Horniman med sitt fokus på musiketnologi och Finchcocks med livemusik åt underhållningshållet. På The Royal College / Academy of Music blir interpretaton av äkta gjenstander en del av det akademiska studiet av tidig musik. Resultat presenteras på konsert, CD, video, i skrift och på internet. På motsvarande sätt används universitets-samlingarna i Edinburgh. Där undersöks i tillägg instrumentens egenskaper på ett annat, mindre riskfyllt arbetssätt. I ”Sound Laboratory” väljer man en mer akusitk-baserad metod att studera blåsinstrumentets egna sound på. I ett laboratorium simuleras spel på ex.vis klarinett och de olika frekvenserna mäts. På Victoria & Albert Museum (V&A) i London är design och stilhistoria en viktig röd tråd i utställningarna. Det är ett av Londons mest pompösa museer. På The Music Gallery ställdes extremt utsmyckade instrument i främsta ledet, instrument med rik intarsia eller inläggningar.
Det går också att skönja ett annat fokus på V&A: musikinstrument som innehar
en speciell historia, som i vissa fall blir en symbol i sig eller en
fetisch.
Detta är kanske ännu tydligare i
The Vault, Hard Rock Café’s museum i London (1). Ett tjugotal
instrument, främst gitarrer visas, alla med mer eller mindre koppling till
någon av de ”stora” rockstjärnorna: Bo Diddley, Jimi Hendrix, Keith
Richards, m.fl. Även John Lennons manuskript till
Imagine
samt ett par av hans runda glasögon fanns att se, allt i ett gammalt
bankvalv. I Hard Rock Cafés världsomspännande koncept ingår att smycka
resturangernas innertak och väggar med attribut från rockkulturen – från
musikinstrument och kläder till bilar… .Det kallas The Memorabilla
Collection.
Den påstådda proveniensen till föremålen har dock ofta ifrågasatts. (Enligt
historien började det hela med att gitarristen Eric Clapton gav restauranten
i London en gitarr, som hängdes ovanför hans stambord. En tid senare ville
inte Pete Townsend från The Who vara sämre utan donerade en av
sina gitarrer. Sedan har det rullat på med gåvor och inköp.)
Anmärkningsvärt är den generösa finchcockska hållningen ”Varsågod och håll!”
Säkerheten är låg. Jeff Becks autograf på baksidan av en Fendergitarr
suddades ut under en rengöring, Lennons brillor spräcktes under en transport
och i vår stals en gitar som tillhört Oasis-gitarristen Gallagher.
Att länka musikinstrument till andra teman är ett annat perspektiv. En
utställning om musiken i Shakespeares dramer och teatermusik på hans tid
visades som en del av utställningen om
Shakespeare’s Globe Theatre (1).
Här utställdes ett tjugotal kopior av historiska instrument rikt
illustrerade med video, bild, text och interaktiv infokiosk. En annan
utställning, Eden’s Orchestra, i Edinburghs botaniska trädgård, kopplade,
likt Ringve museums säsongsutställning i år, ihop musikinstrument och
trämaterial. Den ackompanjeras med hjälp av musiker och pedagoger under
helgerna med separata program och tillresta musikinstrument.
(1) – ingick ej i som organiseradt studiebesök i konferensen
|