REISERAPPORT


Daniel Winfree Papuga, tidligere formann i ICME

ASPEKTER AV DET UNIVERSELLE

ICOMs generalkonferanse i Wien august 2007


Hva mener vi egentlig med 'Universelle Kulturarv'? Er dette noe almenn, eller noe annet? Hvis vi skulle sammenligne årets ICOM hovedtema 'Museer og Universelle Kulturarv' med ICOM diskusjoner omkring 'verdens kulturarv' for flere ti-år siden finner vi likhetstrekk. Begge temaene omhandler kulturarv som påstås å deles mellom 'alle' i verden samtidig som eierskapet kan være problematisk på både praktiske og symbolske nivåer. Begge spør hvem som egentlig eier noe som tilhører alle - og hvem som får æren å 'forvalte' slik kulturarv for fremtiden. For nesten 30 år siden skrev Herbert Ganslmayr at museumsfolk burde overvie “[...] divergent points of view: one holding that objects and collections can be of great importance for a people’s cultural identity, and the other that they constitute an essential part of the World Cultural Heritage.” (Museum International, vol. 31, nr. 1, 1979)

Mer enn 30 internasjonale komiteer holdt sesjoner i Wien i august 2007 - blant annet ICME (ICOM internasjonale komiteen for etnografiske museer). I årets 'call for papers' etterlyste ICME 'tidligere, nåværende og fremtidige tilnærminger til universalitet' og spurte: "Hvilke universelle narativer snakker etnografiske objekter til - hvis de gjør det i det hele tatt?".

Flere aspekter av 'Det Universelle' ble fremlagt under ICME presentasjonene august 20-22. Jeg kan ta et par av innleggene som eksempler på hoveddiskusjonene. Noen forfattere fokuserte på museenes Victorianske arv, hvor søken etter universelle kategorier drev forskning og innsamling. Wouter Van Ackers paper om "Paul Otlet and the Palais Mondial" var en av de som belyste dette. Otlet bygget opp et museumsenter for å lage systemer for å kunne systematisere all kunnskap i verden etter verdensutstillingen i Brussel i 1910, som fortsatt fram til 1930-tallet. Otlet's ideer ble ikke generelt akseptert i museumsverden, men derimot hadde sterk innflytelse på utviklingen av verdensveven et par generasjoner senere.

Andre innlegg tok kritiske blikk på "Declaration on the Importance and Value of Universal Museums", signert av 20 museer i 2002. For eksempel, i foredraget "Universal Cultural Heritage - Universal Challenges?" spurte Mille Gabriel: "Er et museum universal bare fordi det innehar verdens kulturarv, selv om dens utstillingsform fokuserer på kulturenes adskilthet, eller kanskje til og med reproduserer tidligere kulturfordommer?"

Og noen la fram holistiske tilnærminger til almennfenomener. Er formidlingen styrket ved å se på temaer fra forskjellige vinklinger? Flere forfattere mener dette, blant annet Bärbel Kerkhoff-Hader. I "The Blue Planet: Cultural Solutions in Diversity", beskriver Kerkhoff-Hader et tysk utstillingsprosjekt som presenterer 'vann' gjennom 7 'helheter': Vann er livet; vann og landskap; vannbruk; vann og dagliglivet; vann og rettigheter; vann og religion; vann og friluftsliv.

Presentasjonene fra ICME 2007 skal samles og legges ut på ICME websiden med tid og stunder: http://icme.icom.museum

 
  til toppen                                                   Tilbake til reiserapporter 2007