|
||||
REISERAPPORT
”Diversity in Heritage Conservation: Tradition, innovation and participation” ICOM-CC 15th Triennial Conference 22-26 september 2008, New Delhi, India Samarbeidspartnere kan man finne der man minst venter det. P� National Gallery of Art, Washington, DC har de inng�tt et noe uvanlig samarbeid med US Army Research Laboratory. Flere utend�rs kunstverk som skal v�re sorte, slik som Moondog av Tiny Smtih og Tom’s av Alexander Calder, har i flere �r blitt malt med akrylmaling. Denne malingen har ikke holdt seg s�rlig bra utend�rs og raskt bleknet. US Army har slitt med samme problem at kamuflasjemalingen er lite holdbar utend�rs og de har kommet frem til ”water dispersive hydroxyl functional coating”. Dette er et prosjekt som fortsatt er i utvikling. M�let for National Gallery of Art er � komme frem til maling med ulik glans slik at kunstverk kan mer estetisk komme til sin rett og tilby produktet p� det kommersielle markedet. Til n� har de kun lykkes med den helt matte sortfargen som overnevnte skulpturene er blitt malt med. Etter tre �r med den nye malingen ser det fortsatt veldig lovende ut med hensyn p� lysstabilitet. Noen av foredragsholderne utmerket seg med en sv�rt avslappet tone - for her var man blant gamle kjente. Ian MacLeod var en av disse, han er en riktig forn�yelse � h�re p�. Han fortalte om et prosjekt der de hadde hevet og begynt konserveringen USS Monitor, verdens f�rste krigsskip med 3600 dreibar kanon (amerikansk s� klart). Skipet var en fregatt dekket av smijern som gikk ned i 1862 under den amerikanske borgerkrigen. Etter forunders�kelser av gjenstanden mens den fortsatt l� p� havbunnen, ble det besluttet � gj�re en in-situ behandling der katodebeskyttelse og sinkanoder ble koblet til ulike deler av vraket. Denne behandlingen varte et �r. I etterkant viser det seg at in-situ behandlingen sk�net deler av skipet for kraftige korrosjonsutbrudd n�r det ble hevet. De ferdigkonserverte delene er n� � se p� The Mariner’s Museum, Newport News Virginia, USA. Det gjorde inntrykk p� mange da Tharron Bloomfeld, National Library of New Zealand innstendig ba oss om � slutte � bruke begrepet etnografisk. Han sa (fritt oversatt) ”Hvorfor skal gjenstander som er laget av mine forfedre (Maor�) bli beskrevet som etnografiske n�r gjenstander laget av europeere ikke blir det”. Dette er det ikke vanskelig � v�re enig med han i og han skapte noe problemer for p�f�lgende talere som n�dig ville ta ordet i bruk, men som allerede hadde skrevet det inn i sine manuskripter. I Norge har vi jo den samme problemstillingen i forhold til samiske gjenstander som ofte inng�r i de etnografiske samlingene. |
▲ til toppen Tilbake til reiserapporter 2008 |