|
||||
REISERAPPORT
Kulturpåvirkning, Ungarns Nasjonalmuseum for litteratur og musealt ansvar ICLM i Budapest 21.-23. september 2009 Gjennom tidene har kurbadene ikke bare vært til behagelig nytelse, men også inngått i den medisinske behandlingen av flere sykdommer, og forordnes ennå som lindrende behandling av f.eks. reumatiske lidelser. I badene møtes man også for sosialt samvær. Ikke bare svømmes det, men på de murte benkene langs sidene i de forskjellig tempererte bassengene kan konversasjonen gå, og ute i vannet finnes endog flere steder sjakkbrett, slik at man både kan spille og bade samtidig. Da ICLMs årlige møte for de litterære museene og komponistmuseene var lagt til Budapest i september 2009, var det derfor naturlig for arrangøren, Ungarns nasjonalmuseum for litteratur, Petöfi Literary Museum i Budapest, å la møtets deltagere også få innblikk i og nyte godt av denne viktige del av livet i Ungarn. Alle møtets deltakere var derfor innlosjert i det gamle og ærverdige Hotel Gellert, som stod ferdig i 1926. Hotellet har direkte tilknytning til et av landets og byens mest fantastiske, vakre og berømte gamle badeanlegg. Hotellets gjester hadde gratis adgang til badets alle fasiliteter fra klokken 6 hver morgen, en time før frokostsalen åpnet, så det var god anledning til å starte dagen med en svømmetur uten at det gikk ut over det faglige programmet. Det nasjonale litterære museet, grunnlagt i 1954, og åpnet i 1957, fikk helt naturlig sitt navn etter poeten Sándor Petöfi, som døde ung i frihetskrigen 1848–49. Hans verk er for mange både i og utenfor Ungarn ensbetydende med Ungarsk poesi. Han er oversatt til 50 språk. Museet holder til i det vakre neoklassiske Károlyi-palasset, og selv om bygningen er eldre, ble huset slik det fremstår i dag bygget på 1800-tallet av hertug György Károlyi, en reform- og samfunnsengasjert aristokrat. Etter en omfattende renovering 1998 – 2000 disponerer museet nå hele den U-formede bygningen, med en indre gårdsplass og hageanlegg. Med et personale på 100, driver museet innsamlingsvirksomhet, også fra nålevende forfattere, og har et manuskriptarkiv, bibliotek med bl.a. førsteutgaver, forsknings- og utstillingsvirksomhet, gjenstandsarkiv med bl.a. malerier, tegninger, grafikk og skulpturer, foruten andre gjenstander knyttet til forfattere. I Budapest har museet også tre filialer, minneshus for tre forfattere. Som nasjonalmuseeum har museet også helt fra starten hatt tilsyn med litterære samlinger og utstillinger ellers i landet, og hjelper med å organisere utstillinger i minneshus og hjem, i tillegg til hjelp med å skaffe disse langsiktige lån. Museet mener at også dokumenter fra litterære tidsskrifter og publiseringshus bør inngå i museets samlinger. Museet driver også selv en utstrakt publiseringsvirksomhet og utadrettet virksomhet bl.a. gjennom utstillinger og arrangementer. De en gang så store og elegante selskapsrommene gir i dag, i restaurert stand, gode muligheter for en rekke arrangementer og tilbud til publikum, foruten faglige møter, som det vi deltok i. Museet fremstår i dag ikke bare som nyoppusset og velfungerende, men har også fått økonomi til å ta i bruk avansert nytt teknisk utstyr og nyere metoder. Tema for konferansen var denne gang: "Writers' and Composers' Travels –Travelling Writers and Composers". I stedet for å plukke ut et enkelt foredrag, gir denne gang et samlet inntrykk fra mange ulike forfatteres reiser, fra Chekhovs reise til en straff-arbeidsleir på øya Sakhalin i Sibir, gjennom Griegs mange opphold i utlandet, en ny forståelse av hvor enormt viktig disse reisene har vært for forfatterskapets utvikling og de temaer som forfatteren senere tar opp. Møtet med Sakhalin og menneskene der, resulterte i Chekhovs Bok "The Sakhalin Island". Boken bygger på en omfattende og nøyaktig innsamling av fakta og hans refleksjoner omkring hva han så og opplevde i straffeleiren, et møte som ble avgjørende for hans utvikling og videre forfatterskap. Selv uttalte han at han senere "seer alt gjennom Sakhalinbriller". For mange var også det miljøet med kunstnervenner som de møtte og ble del av på sine reiser i Rom, Berlin, München eller Paris, en inspirasjonskilde av stor betydning for utviklingen som forfatter eller komponist. Bjørnson, Nordraak og Ole Bull, som Grieg traff under opphold i København, fikk en avgjørende betydning for hans utvikling mot det norske i hans komposisjoner inspirert av folkemusikken. På en måte hadde The Petófi Literary Museum påbegynt årets tema allerede i 2004 gjennom en serie utstillinger om ungarske forfatteres møte med noen av Europas største byer gjennom 1900-tallets tidligste 10-år, først med Paris, deretter med Berlin i 2007 og til slutt Wien som planlegges til 2010. |
▲ til toppen Tilbake til reiserapporter 2009 |