![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
China National Tea Museum Hangzhou, Zhejiang-provinsen ICME i Shanghai 2010 China National Tea Museum er et spesialmuseum for formidling av et sv�rt vesentlig element i kinesisk kulturtradisjon: Teen. Museet �pnet 1991 og best�r av flere bygninger. De ligger vakkert plassert i en park med dammer og bekker omgitt av te-plantasjer, og gir bes�kende opplevelsen av � vandre rundt i en et landskap av te og vann b�de innen og utend�rs. Som museum p� nasjonalt niv� formidles te-produkson og te-kultur ikke bare fra n�romr�det rundt Hangzhou men fra alle deler av Kina. Hangzhou er imidlertid ikke noe hvilket som helst sted i kinesisk te-sammenheng. Regionen er hjemmet til en av dagens mest kjente og ber�mte kinesiske te-sorter: Longjing-teen, en type gr�nn te som ofte refereres til som kinas nasjonalte. China National Tea Museum s�ker � spre kunnskap og forst�else for teen som element i kinesisk historie og samtid, b�de som kulturb�rer og som �konomisk faktor. Formidlingen gjennom de fem hovedutstillingene tar for seg teens historie i Kina (Hall of Tea History), de ulike tesortene (Tea Kaleidoscope Hall), teens ulike egenskaper (Hall of Tea Properties), ulike kinesiske te-tradisjoner (Tea Customs Hall). I ”Tea Sets Hall” presenteres nettopp te-sett som estetisk element i historisk og regionalt perspektiv. Museet har en egen avdeling som presenterer museet som senter og kulturb�rer for te i Kina i m�te med bes�kende utenfra kalt ”Tea-friendship hall”. Her finnes fotografier og memorabilia fra ber�mte bes�kende fra inn og utland. Museet har ogs� en egen forskningsavdeling. Den n�re og vesentlige relasjonen mellom te og vann er et tema som forf�lges i museet. Det f�rste som m�ter den bes�kende n�r man kommer inn i museet er en vegg med kinesisk te-kalligrafi bak en gardin av rennende vann. F�r den bes�kende har lest et ord har opplevelsen av � komme utenfra, hvor tebusker, bekker og dammer danner omgivelsene, og inn i foajeen hvor temaet te og vann presenteres i installasjonsform trukket opp et av museets gjennomgangstemaer. Drikken det hele dreier seg om avhenger fullt og helt av god kvalitetste – og godt kvalitetsvann. I den historiske utstillingen presenteres innledningsvis den mytiske keiseren og kulturhelten Shennong. Han f�r �ren for � ha brakt landbruk, medisin og ikke minst te til kineserne. Det fortelles at keiseren i sin s�ken etter kunnskap om planter som kunne v�re til nytte for menneskene som mat eller medisin smakte seg igjennom all vegetasjon han fikk tilgang til, og fikk i seg 72 gifter daglig. Til alt hell oppdaget han hvordan te for ham var b�de motgift og renselsesdrikk og n�ytraliserte giften slik at han kunne fortsette arbeidet. Denne oppdagelsen presenteres som et heldig m�te mellom nettopp vann og te-blader. Det fortelles at keiseren foretrakk � drikke kokt vann, og en dag falt da blader fra det ville te-treet i keiserens drikkevann og farget det brunt. Dette ble ikke oppdaget f�r vannet ble brakt til keiseren. Keiseren drakk det – og fant det f�rst velsmakende, og s� ogs� helsebringende. Under Han-dynastiet har man f�rst og fremst referanser til bruk av te som medisin. Te som vanlig brukt drikke ble f�rst popul�rt under Tang-dynastiet, og da b�de ved hoffet og blant vanlige kinesere i ulike deler av imperiet. I Tang-perioden ble de tidligste klassiske kinesiske tekster om te skrevet, som Lu Yus ”The Classic of Tea” fra ca. �r 804 og Zhang Youxins ”Report on Water for Brewing tea” fra �r 814. Zhang Youxins bok handler helt og holdent om hva slags vann som er best egnet for � lage te. Tradisjonelt har fjellvann v�rt klassifisert som det aller beste vannet, med kildevann som det nest beste alternativet. Br�nnvann ble sett p� som klart d�rligste alternativ. Ikke bare vann men ogs� m�ten teen tilberedes p� og ikke minst te-settet som benyttes er faktorer som f�r stor oppmerksomhet i museets utstillinger. Te-settet tilpasses te-typen, med b�de ulike materialer (klart glass, porselen, steingods) og te-kannen og bollene/glassenes form som vesentlige momenter. Gr�nn te av Longjing-typen skal, for eksempel, serveres i klare glass og tilberedes etter en prosedyre som n�ye beskrives i utstillingen: To gram te plasseres i et glass og tilsettes en kvart kopp kokt vann som holder 80 grader Celsius i 20-40 sekunder. Deretter utf�res ”F�niksens tre nikk”: mer varmt vann helles i koppen mens vannkannen l�ftes og senkes tre ganger – til glasset er 70% fullt. Slik vises respekt for gjestene, og te-bladene kommer i bevegelse i glasset. Et 70% fullt glass tillegges betydningen ”sytti prosent te og tretti prosent kj�rlighet blir perfekt”. Teen skal ikke bare v�re en opplevelse � drikke, den skal ogs� v�re estetisk nytelse for �yet. I dag vurderes renset vann som det optimale � lage kvalitetste av. Mineralvann er et akseptabelt alternativ, mens regnvann sees p� som for forurenset til � kunne gi et godt resultat. Ved China National Tea Museum kan bes�kende teste ut hvor god teen faktisk blir med optimal kunnskap og tilgang p� gode r�varer, b�de i form av te, vann og te-sett. Ulike former for tradisjonell kinesisk te-seremoni presenteres. I museumsbutikken kan man s� ogs� kj�pe med seg b�de det man har smakt p� og passende te-sett � servere det i hjem. I museet har man valgt � avslutte og oppsummere den historiske delen av utstillingen p� denne m�ten: “Tea embodies the intimate relationship between humans and nature. It infiltrated into the lofty life ideal of the Chinese nationality since the beginning when tea was introduced into human life.” Blader fra te-busken kombineres med vann i et velvalgt te-sett og gir, etter optimal behandling og tilberedelse, ren nytelse for b�de �ye, nese og gane. China National Tea Museums vandreutstillingen ” China Tea Culture Exhibition” presenteres p� http://www.teamuseum.cn/ViewContent.aspx?contentId=824 For fotografier og mer om museet, se http://www.teamuseum.cn/index_en.aspx |
▲ til toppen Tilbake til reiserapporter 2010 |